Listarea Facebook, un mess complet?

publicat anterior pe zf.ro

Pare ca toate greselile care se pot face la o listare au fost exersate cu ocazia asta. De la analistul Morgan Stanley, banca principala care a condus operatiunile, care taie din estimari chiar in ziua listarii si pana la alegerea gresita a pretului de listare. Colac peste toate astea – sistemul Nasdaq care a cedat 30 de minute la momentul inceperii tranzactionarii.

Si aici incepe daramarea miturilor. Ne place mereu sa credem ca ‘ei’ sunt perfecti, ca au metode clare, studii beton, proceduri care merg perfect. Ei, adica americanii sau vesticii in general, cei care fac niste treburi, cum ar fi listarea si tranzactionarea la bursa, de niste… sute de ani. Uite ca nu e chiar asa si genul asta de greseli arata tocmai ca retetele clasice trebuie mereu adaptate la realitatea care se schimba continuu. Sa fim seriosi, listarea la bursa e o treaba de facut cu sange rece, calcule, riscuri si foarte mult marketing. Nu e ‘dupa ureche’. Cand reuseste, toata lumea cade pe spate de admiratie. Cand se fac greseli si nu iese bine… ‘E o bula dom’le, era la mintea cocosului ca a fost supraevaluat… blabla… si cine ziceai ca a bagat gol la Chiajna?’.

Personal, cred ca a fost cea mai tricky listare din ultimii poate… 20 de ani. Facebook e o corporatie greu de digerat dupa tiparele consacrate, un model foarte nou de business si pe care nu au stiut cum sa-l apuce. Si cred ca ceea ce e a fost cel mai greu de cuantificat a fost impactul pe care il pot avea cei 900 de milioane de useri (cu rezervele de rigoare ca cifra este accurate, oricum este un numar colosal de oameni de pe planeta asta). S-ar putea sa fi fost luat in calcul un impact major in randul celor care nu au detinut niciodata o actiune si acum, datorita dependentei zilnice de Facebook si a super-expunerii acestei listari, sa-si doreasca sa devina investitori. Foarte probabil ca pe o piata in crestere impactul ar fi fost major si pretul ar fi iesit prin tavan, indiferent de analiza fundamentala. Dar e criza. Oamenii au fost mult mai precauti decat a fost calculat.

Va fi interesant de vazut ce urmeaza. Deocamdata actiunile au scazut semnificativ sub pretul de listare, un semn foarte rau pentru viitorul apropiat. O listare la un pret mai jos ar fi dat un impuls rapid pe crestere si incredere primilor cumparatori in investitia facuta. Asa, s-a listat la pretul maxim, cel putin dintre cele anuntate (oare cum l-or fi calculat?) si scaderea de acum face mult mai rau pe termen scurt-mediu decat o listare mai modesta. Vom vedea, e doar a treia zi.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Comentarii »

 
  • Andrei spune:

    Sa faca rau cui? Facebook – compania – a scos maxim de bani posibil. Asta e scopul unui IPO dpv al unei companii.

    In plus, piata de capital la ei e solida, nu e ca la noi unde lansarea FP a fost asteptata si evangelizata ca fiind Iisus care va renaste bursa. Deci zero impact asupra bursei americane in general.

    Poate sectorul social, desi azi LNKD a crescut semnificativ, semn ca investitorii au mult mai multa incredere in modelul lor de business.

    • Radu Apostolescu spune:

      Andrei, am inteles, nu-ti place Facebook. Totusi asta n-ar trebui sa te impiedice sa judeci fara patima cazul. Obiectivul unei companii la bursa nu este nici pe departe un ‘tun’ initial, ci cresterea actiunilor pe toata durata de existenta a companiei. In felul asta compania se poate finanta constant, actionarii sunt multumiti, imaginea firmei creste si ea… etc, etc.

 

Discutam ?

XHTML: Poti folosi tagurile: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>