Branduri cu ‘www’

(articol aparut in ’50 cele mai puternice branduri romanesti’ by BIZ)

Brandingul este inca pentru multi o nebuloasa si se rezuma deseori la un nume si un logo desenat cat mai ‘spectaculos’ si care mai apoi sunt aplicate pe toate produsele firmei, de la cutii propriu-zise pana la software downladabil. Dincolo de un cuvant si o imagine si, mai ales in online, de un site, incepe ceata.

Hai sa spunem pentru inceput ca brandul este despre cum ne vad ceilalti si nu despre cum ne vedem noi.

Un nume scurt si sonor

Un element esential in online este domeniul de internet, de cele mai multe ori identic cu numele brandului. Capcana cea mai frecventa este alegerea drept nume a unui substantiv comun care sa se confunde cu domeniul de activitate. Sunt cele mai de succes in industria lor magazinuldecalculatoare.ro, floraria.ro, biletelaconcerte.ro sau programultv.ro? Se numeste onlineshopping.com cel mai mare magazin online din lume? In nici un caz. Intentia de confundare cu domeniul de activitate duce invariabil la lipsa de memorabilitate si imposibilitatea de a defini personalitatea unui brand. Cum vor reusi sa se pozitioneze diferit in mintea clientilor magazinuldecalculatoare.ro fata de vitrinacucomputere.ro? Nu vor reusi.

Numele de brand trebuie sa fie unul cat mai scurt si mai sonor. In online daca gresesti o litera, totul este pierdut. Nu vei vrea ca numele brandului tau atunci cand este transmis prin viu grai sau chiar citit sa nu fie inteles exact, memorat usor si sa poata fi reprodus intocmai intr-o fereastra de browser. Cu cat este mai lung sau cu cat contine constructii ciudate sau repetitii de litere, cu atat creste sansa sa nu poata fi reprodus intocmai si site-ul sa nu mai poata fi gasit. Simplitate si sonoritate sunt cuvintele de ordine.

Ergonomia

Avem nume. Ce urmeaza? In online sigur urmeaza un site, chit ca vorbim de un magazin sau un ziar.

Cel mai important lucru de avut in vedere este ca in online timpul trece mult mai repede. Extrem de repede. Daca pe strada un client se va invarti de cateva ori in jurul magazinului pentru ca nu gaseste usa plasata nefericit dupa un colt, in online daca pagina pe care ajunge un posibil client nu ii ofera informatiile pe care le cauta, urmatorul site e la un click distanta. Timpul pe care il ai in online pentru a atrage atentia si a o mentine asupra ta este mult mai mic decat in offline si este proportional cu timpul de a gasi alta resursa din industria ta.

Increderea

Daca pana acum am vorbit despre pregatirea oarecum tehnica a unui nume de a deveni brand, de aici incepe brandul – increderea este cel mai greu de construit element al brandului in online si constituie probabil peste 90% din fiinta acestuia.

Internetul este cel mai nou mediu din istorie si inca plin de necunoscute pentru cei mai multi dintre noi. De ce am presupune ca oamenii vor avea de la inceput cel putin la fel de multa incredere in magazinul nostru online ca intr-un magazin fizic in care intra prima data? Magazine fizice au mai vazut, stiu la ce sa se astepte si ce sa ceara. Au controlul. E un comportament reflex sa recunosti un magazin in care poti avea incredere dupa cum arata, unde e plasat, ce marfa are, cum si-o prezinta, cum sunt imbracati, cum se poarta si cum vorbesc vanzatorii. Online magazinele arata la fel pentru cei mai multi. Sunt niste… site-uri. Niste imagini de pe monitorul tau care incerca sa-ti vanda ceva. Fara vanzatori, fara rafturi cu produse pe care sa pui mana si culmea, in aceeasi locatie… pe net.

Increderea o poti castiga intr-un ritm natural, facandu-ti doar treaba foarte bine. Adica poti deschide un magazin online, cu produse si servicii impecabile dar care sa accepte doar comenzi plasate online si platite online cu cardul. Felicitari, in cazul cel mai fericit vei reusi sa vinzi doar celor dispusi sa plateasca online cu cardul, adica 5% din cei care cumpara online din Romania, azi in 2011.

Increderea o poti castiga intr-un ritm accelerat daca pe langa treaba facuta foarte bine vei oferi clientilor cat mai multe elemente familiare, elemente care sa se apropie de comportamentul acela reflex cu care cumparau offline ceea ce acum incerci sa le vinzi tu online. Concret, in cazul unui magazin – clientul sa poata suna si sa vorbeasca cu un om, nu cu o masina; clientul sa poata plati in orice mod doreste, inclusiv dupa ce vede produsul in casa lui; clientul sa poata veni intr-un spatiu fizic (magazin sau showroom) in care sa intre in contact cu organizatia din spatele site-ului. Toate acestea vor scurta cu multi ani construirea increderii in brandul tau.

Universalitatea

Vestea buna este ca in online nu conteaza locatia de unde este operat un site. Sa ridice mana cine stia ca gsmarena.com, unul dintre cele mai importante site-uri din lume despre telefoane mobile, este un site bulgaresc.

Odata stabilita piata tinta pentru un brand online, aceasta poate fi atinsa incomparabil mai usor si mai repede decat in offline. Clientii, fie ca vor consuma informatie sau vor cumpara software downladabil, sunt interesati exclusiv daca pot avea incredere in site-ul pe care sunt si daca produsul e de calitate.

Vestea mai putin buna este ca si toata concurenta din lume pe un domeniu stie deja vestea buna de mai sus.

Succes!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 Comentariu»

 
  • Ionut spune:

    Foarte bine se aplica legea numelui si in online. Cred ca ar fi util pentru cei care doresc sa isi deschida o afacere „www” sa isi aloce timp pentr Al Ries si Jack Trout. Sunt lucruri simple care pot face diferenta la nivelul site-urilor adresate publicului din Romania.

 

Discutam ?

XHTML: Poti folosi tagurile: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>