Ceea ce multi nu stiu ca nu stiu despre Facebook

Am terminat de curand The Facebook effect, o carte pe care nu numai ca v-o recomand, dar cred ca este must read pentru oricine care are legatura intr-un fel sau altul cu mediul online.

Se vorbeste mult prea mult despre retele sociale si ce se poate face acolo dar cred ca de cele mai multe ori lipseste baza – cunoasterea conceptului si a mecanismelor care fac oamenii si lucrurile sa se miste. Veti gasi 3 lucruri importante in acesta carte:

  1. Istoria Facebook, in foarte multe detalii – fascinanta, cel putin pentru mine. In randul oamenilor care schimba vizibil lumea tehnologiei ce ne inconjoara zilnic, il pun pe Mark Zuckerberg langa Steve Jobs fara nici o rezerva.
  2. Istoria retelelor de socializare, a conceptelor care au stat la baza fiecareia precum si miscarile oamenilor care au creat, condus sau influentat aceste retele – o lume incredibil de mica.
  3. Mecanismele de finantare din Silicon Valley sau cum se nasc, cresc sau mor firmele de tehnologie.

Pot spune ca am fost dintre aceia care puneau egal intre Hi5, MySpace, Facebook,  etc si care credeau ca aceste retele sunt doar pentru oameni cu prea mult timp liber. Asta dintr-o perceptie gresita indusa de primele retele asa zis de socializare in care probabil stiti cam ce oameni si continut puteai gasi. In toamna trecuta, odata cu Reteaua si extinderea acesteia pe Facebook pot spune ca am avut o revelatie – am gasit acolo cu totul alti oameni decat ma asteptam, implicarea lor a fost la un nivel si de o calitate mult peste orice asteptari. Am inceput sa realizez ca Facebook este cu totul altceva.

Facebook, prima retea bazata pe informatii reale despre oameni si pe nevoi umane elementare, acelea de fi in contact cu familia sau prietenii reali – asta este cheia. De aici si pana la viziunea lui Zuckerberg de a crea pentru internet ceea ce Microsoft a facut pentru calculatoare – un sistem de operare, sunt foarte multe de povestit. Repet, cartea este fascinanta si addictive pentru cei care chiar vor sa inteleaga la alt nivel cum functioneaza lucrurile si ce anume poate misca sute de milioane de oameni. Intr-un fel sau altul, ca se va numi Facebook sau altfel, conceptul de baza va fi motorul evolutiei internetului in urmatorii 10-20 ani sau mai mult. Pariul meu este ca reteaua va fi una singura, nu este loc de doua. Altele vor fi doar de nisa sau accesorii.

Ne revedem aici pentru impresii dupa ce cititi cartea. Spor!

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

13 Comentarii »

 
  • razvanbb spune:

    Zici ca tre sa o citesc si eu :).

  • Andu spune:

    asteptam cartea si la emag 🙂

  • Dan spune:

    Multumesc pentru sfat 🙂

  • Andrei spune:

    Fara a fi vreun discipol spalat pe creier Apple, cred destul de indrazneata afirmatia „zuckerberg = steve jobs”. Tot ce-mi ramane de facut se pare pt a ma convinge e sa citesc acea carte 🙂

    • Radu Apostolescu spune:

      Inainte de a citi cartea, as fi spus exact ca si tine. Dupa, ma intreb serios pe cine sa pun primul.

      • Eduard spune:

        Pot spune si eu ca sunt fascinat de Universul Online-ului, si tot ce implica el; iar recomandarea in a citi „The Facebook effect” mi-a deschis ochii la modul fantastic cu explodeaza intr-o nastere fabuloasa anumite corporatii, jonglarea de bani extraordinara efectuata in Palo Alto- Silicon Valley si in special curajul si hotararea finantatorilor in a sprijini cu sume exorbitante statup-uri APARENT puerile a catorva pustani de 20 de ani.
        Eu personal am devorat cartea si sunt convins ca nu sunt singurul care o va face; este fascinanta.

  • […] să zic aşa, dar mai e mult până atunci. Mizez în continuare pe Facebook, pentru că Zuckerberk are o sclipire de geniu, dar rămâne de […]

  • Eu cred ca este loc de doua retele si in prezent folosim facebook si twitter, poate pe viitor vom folosi numai facebook si google plus. Eu cred ca facebook si google plus vor merge in paralele foarte mult timp.

    • Radu Apostolescu spune:

      O mica parte vor folosi intotdeauna toate retelele disponibile, eu ma refeream la marea mojoritate a utilizatorilor de internet. Sa nu uitam ca Facebook a depasit in unele tari jumatate din populatia tarii (intreaga populatie, nu doar userii de net), ceea ce e greu de surclasat. Si nu neaparat ca dimensiune a retelei ci ca fenomen social pentru ca nu preferintele individuale tin oamenii acolo, ci legaturile cu prietenii lor.
      Retele paralele? In Romania sunt peste 3,6 mil useri pe Fb si 50 k useri pe Twitter. Concluzia o tragi tu 🙂

  • Costea Marius spune:

    Avand in vedere ca bate la usa augmented reality, zilele facebook par a fi numarate. Google inoveaza in acest domeniu si cred ca o face cu cap. Facebook domina retelele sociale si o va face si in viitorul apropiat (nu ma aventurez mai departe pentru ca mediul online este imprevizibil uneori si cu schimbari abrupte).

    Mark Zuckerberg este incontestabil de talia celor care au inovat online-ul.

    Ce a insemnat facebook pentru mine?
    O retea sociala care a intrat agresiv pe piata si care nu isi merita pozitia dominanta la acea vreme.
    De pe atunci eram intr-un proces de brainstorming pentru o retea sociala. Nu mi-am facut cont pe facebook tocmai pentru a nu fi influentat de optiunile implementate. Tot ce cunosteam la acea vreme era Myspace, Hi5 si twitter. Cateva din optiunile rezultate din brainstorming se regaseau sau urmau sa se regaseasca implementate in facebook si aici mentionez:
    – posibilitatea de a transminte postarile in mod preferential catre: all, specific friend/friends, follower
    – in relationship with…
    – event history (inainte cu ~ 2 ani de lansare a actualului timeline, cu diferenta ca acesta se derula pe orizontala)

    Dintre optiunile gandite de mine si neregasite pe retelele sociale precizez – „Parolele Speciale” care sunt menite sa sporeasca securitatea unui cont.
    Parolele speciale sunt create sub parola princilala care este folosita la crearea contului. Autentificat cu parola speciala, userul nu poate modifica setarile contului (parola, email, username, date personale), metodele de plata si alte setari care pot afecta userul sau contul.
    Printe parolele speciale se pot regasi:
    1. Parola speciala doar pentru vizualizare continut.
    2. Parola speciala doar pentru citire si publicare continut. Logat cu aceasta parola, nu se poate edita sau sterge continutul publicat.
    3. Parola speciala doar pentru vizulaizare, publicare, editare si stergere continut publicat.
    4. Parola speciala – personalizata de utlizatorul care si-a creat contul (activeaza sau dezactiveaza accesul la setarile contului si la vizualizare, editare si/sau stergere continut publicat).

    Ce inseamna facebook pentru mine?
    O provocare pentru a gasi solutii ce ar putea concura cu acasta retea (cel putin la nivel de brainstorming pana voi gasi o modalitate de a le si implementa, iar aici ma refer la finantare).
    O oportunitate de a integra aplicatii inovatoare cu facebook API.

    La ce capitol ii este egal Mark Zuckerberg lui Steve Jobs?
    Succes, sclipire de geniu, inovare …?

  • Anamaria Putinica spune:

    Este o carte foarte buna, am descoperit-o la Londra acum 1 an jumatate. Este din seria aceea de carti – Starbucks Experience, Google Story etc. din care inveti, cu siguranta, multe. Like, like.

 

Discutam ?

XHTML: Poti folosi tagurile: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>