De ce vinde eMAG electrocasnice?

Inca o data, Marius ma provoaca deschizand un subiect foarte interesant de dezbatut si aducand argumente concrete pro si contra. O sa raspund aici, cum am mai facut-o si data trecuta.

1. Argumentul ca diversificarea ar putea dauna pozitionarii ne-a framantat si pe noi cel mai mult. Statutul de ‘cel mai mare retailer IT&C’ este dat de volumul de vanzari si nu aceasta era o problema, cat posibilitatea ca o mare parte dintre clienti sa doreasca ca eMAG sa ramana intr-o nisa si sa fie dezorientati de diversificare. Pentru a nu ne invarti in cerc prea mult am comandat un studiu de piata destul de amplu si am aflat lucruri foarte interesante despre cum ne percep clientii si potentialii clienti si mai ales despre cum vad romanii in general comertul online. Lucruri care par acum simple si evidente citind raportul, dar pe care trebuie sa le masori. Anume: nu numai ca eMAG nu este perceput neaparat ca retailer specializat ci doar ca, la vremea aceea, vindea doar IT&C si multi se asteptau sa apara si alte categorii in oferta, ba mai mult, consumatorul roman nu are setate niste asteptari minime referitoare la un retailer online. Probabil ca influenta amazon.com asupra mentalitatii este mai mare decat credem – atat timp cat un magazin online are o dimensiune respectabila, a dovedit ca livreaza servicii bune si poate adauga oferte consistente din categorii chiar diferite de produse, este perceput ok de catre clienti.

In privinta utilizarii domeniilor distincte, eu nu sunt adeptul spargerii unui business in mai multe magazine online specializate pe anumite categorii de produse. Cred ca este mult prea devreme pentru piata online din Romania si duce la diluare mai mult decat la consolidare pe fiecare nisa in parte.

2. Competitivitatea ofertei pe IT&C nu vine din relatia eMAG – Asesoft cum foarte usor si gresit se poate considera, ci din ceea inseamna eMAG in primul rand ca retailer, infrastructura pe care o are si eficienta gestionarii unui portofoliu mare de produse pe care i-o da aceasta infrastructura. Imi dau seama ca din exterior nu se vede prea mult, dar platforma software chiar este cel mai important diferentiator al unui retailer online. Modelele de business de distributie si retail nu se pot integra doar pentru ca au aceeasi actionari, ar fi cea mai mare greseala pe care o pot face acei actionari. Daca am pune cap la cap cele doua modele am obtine o forma de palnie – partea ingusta este distribuitorul (are relativ putine produse in portofoliu si trebuie sa vanda cantitati mari din fiecare), partea larga este retailerul (trebuie sa aiba cat mai multe modele produse in oferta si vinde cantitati relativ mici din fiecare). Oricum ai incerca sa ‘sudezi’ aceste doua businessuri, in cazul bun in care ar supravietui, ai reusi doar sa le limitezi drastic pe amandoua. Apropo de subiect, cum suna declaratia din acest titlu?

Revenind, succesul intrarii pe o piata noua nu este garantat neaparat de istoric, dar nu avem ‘problemele’ mentionate, de tratament preferential in trecut. Ca si directii, ne vom mentine si cultiva specializarea pe produse IT&C prin echipa care va ramane dedicata acestei categorii la fel cum vom creste si celelalte specializari.

3. Showroomurile.  Am mai spus-o si o s-o mai spun, acestea nu sunt magazine in care sa intri, sa iei un produs din raft si sa mergi la casa sa platesti. Sunt necesare doar pentru a accelera migrarea clientilor dinspre offline spre online pentru ca le ofera celor inca nehotarati, confortul unui model de cumparare perceput ca ‘sigur’: ma duc in ‘magazin’ sa ridic de acolo, firma exista, e reala. Din motivul asta, showroomurile sunt o investitie de marketing mai mult decat una in locul unde se face vanzarea ca in cazul retailului traditional. In cazul eMAG, decizia de cumparare se ia online in imensa majoritate a cazurilor, nu in showroom. Din punctul asta de vedere, comparatia cu BestBuy nu prea are suport, magazinele lor fiind mari si pline ochi cu marfa pe care o cumperi ca la hypermarket.

Tragand linie, suntem optimisti in privinta electrocasnicelor si cred ca suntem in cea mai buna pozitie din piata pentru a diversifica oferta.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

13 Comentarii »

 
  • Claudiu spune:

    In perioada urmatoare voi lansa o comanda pe emag prin card avantaj.
    Am nevoie de un desktop si niste electrocasnice.
    E clar ca beneficiul de oferta emag+card avantaj+ livrare gratuita acasa e fructuos atat pentru mine cat si pentru ceilalti doi parteneri de cumparaturi implicati aici.
    Deci astept si diversificarea ofertei de electrocasnice, e o piata buna.

    Si strict numele de brand: emag duce cu gandul la magazin online general, nu doar la IT&C.

  • Marius Pahomi spune:

    1. De aia sunt studiile bune, pacat ca in Romania fie nu prea sunt facute bine fie nu prea sunt facute mai deloc (nu cred ca este cazul eMag) 🙂

    2. Competitivitatea ofertei pe IT&C nu vine doar din relatia eMAG – Asesoft, insa nu poti nega ca nu exista avantaje pentru ambele parti din acest mariaj 🙂

    3. Daca ar exista un showroom eMag pe la mine prin zona cred ca mi-as pierde ore bune in fiecare weekend sa vad ce noutati au mai aparut.

    Nu stiu ce pondere din vanzarile Best Buy se realizeaza online si ce pondere se realizeaza offline insa eu as paria pe importanta unei retele puternice offline pt no.1 in online din .ro

  • Peter Robert spune:

    Sunt inca foarte multi „jucatori” in vanzari pe diferite domenii din Romania care pur si simplu nu realizeaza ce inseamna mediul online pentru afacerea lor .

    Incercam zilele trecute sa dau sfaturi pentru cineva care are un magazin online in ceea ce priveste promovarea eficienta si parca vorbeam la pereti.

    Asta ma ambitioneaza sa cred ca se poate si este loc maxim in RO pentru a face ceva.

  • weasel spune:

    „De ce vinde eMAG electrocasnice?”
    Pentru ca au adaos mai mare fata de majoritatea produselor IT&C pe care le vindeti in mod obisnuit 🙂
    Pentru ca „marile” retele de electrocasnice gen Altex sunt varza, trebuia de mult sa va apucati de electrocasnice, de cand a dat Flanco faliment.

    Pe de alta parte, sunt produse mai grele si mai voluminoase, si e mai greu sa manipulezi o masina de spalat sau un frigider barosan decat un laptop.

  • totedati spune:

    o pagină web făcută ca lumea rezolvă problema dezorientării clienților … vitrina web a magazinului făcută cu cap permite oricui să ajungă rapid la categoria de produse care îl interesează …

    oricum primul filtru e fratele mai mare … google … de pe el aterizează la magazin, pe partea online, majoritatea clienților …. cu un SEO făcut ca lumea aterizează fix unde trebuie ….

    eu aș opta cu curaj pe o diversificare cât mai mare … dacă se poate cu parteneriate făcute la mama ei acasă … direct în china, taiwan & comp! de ce nu!?

    nu e rea nici ideea cu agregarea pe domenii web separate … mașinile pe domeniul lor web … electronicele pe domeniul lor … calculatoarele și componentele pe domeniul lor … electricele generaliste pe domeniul lor … dar vor fi mai mulți bani băgați în vitrină …

    ideea e să vinzi orice, cât timp din cauza extinderii nu începi să faci rabat la calitatea produsului, service-ului și livrării …

    nu contează ce vinzi, ce produs cât timp e de calitate … contează să vinzi tu nu concurența … banul să ajungă în buzunarul tău ….

    de exemplu la partea de electronice ar trebui o diversificare mult mai mare … ereadere sunt mult mai multe pe piață decât ce aveți voi în magazin … nu știi piața potențială dar cât costă să ai cât mai multe la ofertă pe raftul virtual?! poate că din 5 clienți 3 îi pierzi doar pentru că nu le place iriver story! poate vreau direct chinezăria, de la mama ei, din china!

    de ce nu și bebook? de ce nu direct hanlin! v3, v5 v naiba știe știe care e anul ăsta …. important e să fie la ofertă … în vest, germania marea, britanie, olanda, oferta e mult mai bogată … de multe ori ești forțat să comanzi la un magazin virtual din ue pentru că la noi nimeni nu vinde produsul ….

    caut rack-uri externe pt. hdd-uri cu 4 bay-uri sau 8 de ce nu?… cu hot swap dacă mă ține buzunarul … nu nas full, că nu toți au bani de așa jucării … unii sunt obligați să se limiteze la home servere făcute manual că nu au salariile din vest … nu găsesc niciunde, numai nas full gen synology … drăguț, prezentabil, pentru salar de vestic decente la preț … însă pentru noi clar prea scumpe ….

    și deja ne dau afară din casă vechile hdd-uri iar vânzarea la second hand nu e o opțiune reală …. la banii pe care îi iei pe un hdd la mâna a doua mai bine îl folosești tot tu până crapă!

    mp3 playere … oferta de mp3 playere cowon pare cam sărăcăcioasă … la ei acasă parcă au mai multe variante … mp3 playere, mp4 playere, pmp playere samd … repet, clienții deja vor un anumit produs! caută o anumită marcă!

    nu mai e destul mp3 și gata … pe http://www.cowonglobal.com azi poți saliva la un j3 … țuști la emag .. canci! de unde să îl iau că mă enervez … așa ajunge clientul la voi … sau la concurență … de pe net! publicitatea o face producătorul, voi ca magazin trebuie să fiți doar atenți să aveți produsul pe raft când aterizează clientul plin de dorințe nesatisfăcute …

    că una e să stau să îmi vină din china sau coreea de sud și alta să îl comand din țară …

    cred că ai prins ideea … numai bine și succes … că e nevoie de încurajări … doar e criză!

    • Radu Apostolescu spune:

      Corect ce spui tu, insa pana la un punct. Vanzarea online nu inseamna doar ofertarea pe site care are intr-adevar costuri mai mici decat in magazinele clasice. Inseamna sa ai si stocuri ca sa ai ce livra, sa poti face si service rapid, lucruri pe care nu le mai poti face chiar asa de usor ca afisarea pe site. Din motivul asta, produsele pentru care producatorii nu au interes sa le aduca in Romania, ajung mai greu chiar si in magazinele online.

      • Nu mai amintiti de stocuri Domnule Apostolescu daca discutati de electrocasnice , ca daca ma uit in contul meu de profitshare la produse anulate cred ca mai aveti nevoie de vreo 3 depozite de 3 ori mai mari ca cele de la Semanatoarea.:) :P:P
        Na ca iar m-a luat durerea de cap cand ma gandesc:P

  • totedati spune:

    uite-l! http://www.shopmania.ro/magazin~online-mp3-playere~produs-cowon-j3-32gb~p-8701294.html

    și ai pierdut clientul …

    ;-D

    cred că ai prins ideea … în mediul online noțiunea de prea mult sau prea multe nu există … costurile ca să le ai pe toate pe „raft” sunt infinit mai mici ca în mediul offline ….

  • totedati spune:

    gugăl e prima interfață, prima vitrină … voi sunteți în spatele lui cu singurul avantaj că dacă comand de la voi produsul ajunge într-o zi oriunde în românica, verificat pentru 2010 în cazul emag de mai multe ori … tensiunea și dorința de a cumpăra produsul e satisfăcută înainte de a dispare în problemele vieții de zi cu zi …

    dacă comand din olanda, de exemplu, până ajunge trec x zile și cine știe câți nervi îmi fac și ce surprize mă așteaptă ….

  • alex spune:

    Ca ati adus in oferta si electrocasnice mi se pare perfect normal, iarasi mi se pare perfect normal si faptul ca le vindeti tot pe emag si nu pe un alt site.
    Ce nu mi se pare normal e modalitatea de a oferi servicii foto. Nu cred ca, colaborarea cu CEWE e cea mai buna varianta, sunteti o firma mare nu cred ca e asa scump un aparat care sa poata procesa fotografiile digitale.
    Singurul avantaj e posibilitatea de a realiza acele „fotocarti” si software-ul pe care cei de la CEWE il au deja.
    Zic asta deoarece eu de serviciile foto de la eMAG am fost dezamagit, si nu zic asta din cauza calitatii fotografilor(care e ok)dar intotdeauna cand cumparam ceva de la eMAG stiam exact cand trebuie sa ma duc sa ridic produsul(in cazul ridicarii de la showroom) sau cand ajunge acasa curierul. In schimb cu fotografiile a fost ceva mai complicat, noroc ca aveti angajati in showroom-ul din Iasi amabili carora le-am lasat numarul de telefon si m-au sunat ei cand au venit pozele pentru a nu mai veni degeaba pana la showroom.

  • Alexandru spune:

    Sa fiu sincer, sunt deacord cu diversificarea ofertelor!
    Atata timp cat magazinul ofera seriozitate, puteti vinde orice!

    Cel mai important lucru este sa nu se incurce lucrurile , sa nu devina prea aglomerata si de neinteles „suprafata produselor” (categoriile).

  • Alexandru Badur spune:

    Ref argumentul #1: Banuiesc ca organizatia era inainte orientata catre produse IT&C adica: cei care interactionau cu clientii aveau capabilitatea sa descrie produsele tehnic, cei care preluau comenzile cunosteau produsele si exista o oportunitate de cross-sell sau up-sell in functie de produsele deja comandate, category managerii aveau surse solide de informare asa incat sa aduca/listeze ce e mai nou (la electrocasnice banuiesc ca aceste surse sunt mai reduse). Se poate sa ma insel, dar cand ati ales sa vindeti electrocasnice ati adus o mana de oameni care asta stiu sa vanda, electrocasnice, ceea ce poate creste riscul de diluare a brandului atat in interiorul organizatiei cat si in afara ei.

    Daca inainte, eu percepeam ca emag imi ofera ca beneficiu functional ca vinde produse IT&C de ultima generatie, la preturi bune si le livreaza rapid, avand ca experienta emotionala ca ma duc la emag pentru latest trends in technology, acum aceasta arhitectura risca sa se dilueze.

    Ma gandesc ca, conteaza f mult care este arhitectura de brand pe care v-o doriti pentru eMag si cum masurati perceptia asupra brandului. Adica daca arhitectura nu e clar definita in interiorul organizatiei si comunicata in exterior (nu numai prin comunicare/campanii dar si prin procese, oameni), degeaba masurati ca veti primi semnale random, nu?

  • Adrian Ciobanu spune:

    Am achizitionat multe produse IT&C de la eMAG efectuand plata cu cardul online sau ramburs fara a vedea produsul in showroomul eMAG.

    Un client cand isi alege o placa video, hdd, ssd, procesor nu simte nevoia sa il vada. Luni am cautat sa cumpar un aragaz. Mi-am adus aminte ca eMAG are asa ceva in oferta dar nu m-am putut decide la un model anume pentru ca vroiam sa imi fac o idee mai buna legata de aspectul lui functional iar din fotografiile de la descrierea produsului nu imi puteam face o parere obiectiva. O placa video nu o folosesti manual, nu conteaza foarte mult ergonomia etc etc, in cazul aragazului eram interesat de forma lui, de cat de inalt este, are ochiurile mari si multe alte detalii femeiesti lol.
    De aceea m-am decis sa dau o fuga la showroomul eMAG din Crangasi cu speranta ca il voi gasi expus. Din nefericire nici un produs electrocasnic nu este expus.

    Drept urmare am cumparat un model de aragaz in blind, cu speranta ca va fi construit din materiale bune si va respecta cat de cat fotografia. A contat foarte mult si reputatia pe care o are eMAG pentru a`mi asuma acest risc.

    Sunt convis ca multi alti clienti sunt descurajati de acest lucru si decid sa nu achizitioneze produse electrocasnice.

    Mediul online trebuie completat de offline pentru a ajuta clienti in procesul luarii deciziilor.

    Peste 3 zile voi achizitiona un sistem desktop, drept urmare sunt foarte interesat sa vad monitorul. Sa vad daca este destul de mare, daca LED-ul chiar este de calitate, daca piciorul de sustinere este strong, daca contrastul este puternic, daca sunt culori aprinse si multe alte detalii pe care nu le poti obtine din caracteristicile de fabrica ale unui monitor afisate pe site. Sunt lucruri la care trebuie sa te folosesti de ochii tai.

    Aceasta este pledoaria unui client fidel care isi doreste ca eMAG sa tinda catre magazinul perfect. Stiu ca este absolut imposibil sa multumesti toti clienti (ma lovesc de asta zi de zi) dar cu siguranta foarte multi posibili clienti doresc sa vada cu ochii lor electrocasnicele, displayurile, telefoanele.

 

Discutam ?

XHTML: Poti folosi tagurile: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>